Auto’s hebben lichten die feller branden als ze remmen. Waarom fietsen niet? Is toch handig? Dat bedacht Sigma Sport ook. Ze brachten de Blaze op de markt, een achterlicht met remlichtfunctie en dagrijmodus.
Een geïntegreerde bewegingssensor herkent het remmen (vertragen) van de fietser en geeft dit aan met een extra krachtig lichtsignaal. Handig als je met je fietsvrienden op pad gaat, of die automobilist die achter je hangt. De BLAZE beschikt over twee lichtmodi, een dag- en een nachtmodus. Twee rem-ledjes zorgen in de nachtmodus voor een constant brandend licht met extra grote zichtbaarheid. In de dagrijmodus werkt alleen de remlichtfunctie. Een sensortje herkent of het licht of donker is, dus ook in een donker bos schakelt hij over.
Disclaimer: deze video is pre-corona, en dus zitten we nog gezellig dicht bij elkaar.
En dit werkt vlekkeloos. We hoeven niet eens op een fiets te zitten om het te testen. Gewoon door de beweging na te bootsen zien we het effect al. Zo eenvoudig eigenlijk, maar erg slim uitgevoerd dit. En ja, inmiddels fietst een van ons er al een tijdje mee rond en daar werkt hij uiteraard ook prima. Enige wat je niet moet vergeten is hem af en toe op te laden (de laadindicator geeft aan wanneer), maar het lampje gaat lang mee. Bevestiging is ook erg makkelijk met twee bandjes, zonder gereedschap.
Licht op je fiets is belangrijk, en Sigma heeft met de Blaze hier een extra dimensie aan toegevoegd. We geven niet vaak een koopadvies, maar deze raden we graag aan voor iedereen met een fiets.