Nederland wist niet wat ze meemaakte toen de Senseo werd geïntroduceerd. Kon koffie drinken echt zo makkelijk zijn? Ja dat kon. Een meerendeel van de huishoudens had al snel een apparaat in huis, en nog steeds bepaalt Senseo voor een groot gedeelte de markt. Het apparaat is in maar liefst 4 miljoen huishoudens te vinden. Inmiddels zijn er tientallen varianten van de pads verkrijgbaar. Keuze is goed, maar hoe maak je die? We vergelijken drie relatieve nieuwkomers.
Douwe Egberts heeft nu ook in lijn Aroma Rood pads uitgebracht. Overigens is ook de verpakking aangepast; de hele lijn is weer herkenbaar aan het schenkende koffievrouwtje en het huiselijke dakje. Of de koffiepads ons ook aan thuis doet denken is de vraag. Daartegenover plaatsen we Senseo Superior intense die onlangs nog de AD koffietest won (althans, Beste Koop) en Senseo Black intense.
Review koffiepads
Wij van de TestHut zijn verwend, laten we dat vooropstellen. Onze barista maalt enkel de meest verse bonen van de beste pluk en schenkt de espresso’s en latte’s met de precisie van een Zwitsers uurwerk. Dat doet de Senseo niet, en dat proef je. Maar juist dankzij die verfijnde koffiesmaak en -kennis kunnen we er wel wat over roepen, vinden we. De pads worden net als bij de (n)espresso-cups ingedeeld naar sterkte. Dat is handig, want dat verschil proef je ook daadwerkelijk. Dus je kunt gericht kopen. Toch hoeft het niet te betekenen dat een krachtigere pad ook een sterkere koffiebeleving garandeert. Het blijven pads. Het valt onze Senseo-maagdeling ook meteen op dat de drank vooral heel heet geserveerd wordt. Dat is iets wat de smaak ook niet ten goede komt.
Bij Aroma Rood mist de aanduiding van krachtintensie. Wel is ook deze koffie in meerdere varianten te krijgen: Aroma Rood, Aroma Rood Donker en Aroma Rood Blond. Het verschil mag duidelijk zijn. Wij nemen Aroma Rood mee in de test.
Aan Aroma Rood hangt natuurlijk een beetje een kneuterig imago, in positieve zin. Dit is de meest gedronken en geschonken koffie van Nederland, mensen! Nederland IS Aroma Rood. En wellicht is dat ook de reden dat deze koffiepads hier winnend uit de bus komen. De krachtintensies van de Senseo-varianten zijn een aardige ten spijt gaan we voor het herkenbare van Aroma Rood. DE is erin geslaagd de koffiepads, met al z’n nadelen, toch relatief dicht bij de oorspronkelijke smaak van huiselijke koffie te brengen. Een prestatie van formaat. Dat waarderen we zomaar met twee of drie hutten, zeker degenen die daar wat gevoeliger voor zijn. De beleving is echter een combinatie van gevoel en smaak, en dat laatste is een minstens zo grote factor. Sterker nog, het zou zomaar eens doorslaggevend kunnen zijn in het eindoordeel, want hoe je het went of keert: we zijn geen Senseo-fan.