Review vouwfietsen

De vouwfiets heeft zijn enigszins suffe imago afgeworpen en wordt steeds meer gespot in de grotere steden onder fietsers van allerlei pluimage. Zelfs de wat hippere soort! Het Engelse Brompton pretendeert een onovertroffen kwaliteitsvouwfiets te maken, die bovendien erg compact is op te vouwen. De FSIR vouwfiets beschikt daarentegen over een “revolutionair” draaisysteem in plaats van de traditionele scharnieren. Kortom, u heeft keuze! We helpen daar graag bij en testen deze vouwfietsen.

Vergelijk vouwfietsen

Eerst maar eens wat specificaties:
De FSIR weegt zo’n 10 kg, heeft 20 inch wielen en kost 799 euro. Volgens de leverancier vouw je hem op in 20 seconden en uit 10 seconden. Hij is er zwart en wit.
De Brompton weegt 11 kg, heeft 16 inch wieltjes en kost 1032 euro (vanafprijs). Voor opvouwen wordt geen tijd aangegeven, maar er bestaan wedstrijden online waarin het record op 6 seconden staat. Hij is er in allerlei nieuwe kleurtjes: Berry Crush, Blue Lagoon, Lime Green, Ivory, Cherry Blossom en Tempest Blue. En was al te krijgen in zwart, wit, rood, oranje, Turkish Green, Raw Lacquer.

De Brompton is een stuk compacter op te vouwen dan de FSIR. Dat is dan ook een van hun unique selling points. Dit gaat echter wel gepaard met enige frustratie, want je moet er wat handigheid in krijgen. Het fietsje heeft een lange (Engelse) geschiedenis. Er zijn zelfs boeken over geschreven. De FSIR is nieuwer, moderner, makkelijker op te vouwen, maar is dus wel iets minder compact.

Over de rij-eigenschappen zijn we tevreden: ze voelen allebei solide aan en neigen naar een traditionele fiets. Het blijft echter wel oppassen met die kleine wieltjes en stuurtjes: je moet niet al te gekke stunts uithalen. Remmen werkt goed, misschien zelfs te goed, want de wieltjes blokkeren vrij snel.

Voor de Brompton is een reeks accessoires beschikbaar, zoals fietstassen. Dan kun je met je vouwfiets zo de supermarkt binnenlopen en je tas volgooien. Dat klinkt handig, maar zal in de praktijk er vrij opvallend uitzien. Handig bij de FSIR is de sleuf in de zadelpen, waardoor je hem er maar op een manier in kan steken. Hij zit dus altijd recht en goed! De Brompton heeft dan weer een klein wieltje op het spatbord om dat niet te beschadigen in ingeklapte toestand. Er is echt wel nagedacht over deze vouwfietsen.

Review vouwfiets

Een vouwfiets is ideaal voor mensen die met de trein op pad zijn, of een auto buiten het centrum willen parkeren en de laatste (kilo)meters op de fiets willen afleggen. En dit zijn allebei goede kandidaten, afhankelijk van de keuzecriteria. Gaat u voor compact, dan is de Brompton de winnaar. Wel even moeite doen om het opvouwen onder de knie te krijgen. Gaat u voor eenvoud en design, dan valt de keuze op de FSIR, die wat strakker is vormgegeven en prettiger in het gebruik is. Voor andere mensen blijft het een vouwfiets. En sommigen vinden dat gewoon stomme dingen en weinig uitstraling hebben. En die mensen mogen er ook zijn.

Brompton



FSIR



3 Responses

  1. Alexander

    Ja dat klopt…bij de AH werd ik er altijd uit gestuurd als ik ging winkelen met die fietstas voorop de brompton. Dat vonden ze toch te verdacht 🙂

  2. Jan

    Brompton is zeker wennen, zowel fietsen als in en uitvouwen. Beide doe ik nu automatisch.
    Mijn eerste fietstocht met de Brompton liep slecht af, gevallen door voorwiel in de tramrails. Daarna zelfs op fietsvakantie, 700 km in 10 dagen: heerlijke fiets!
    Klein opvouwen is voor mij een heel sterk argument, zeker in een drukke trein

  3. frans

    Ik wordt nog wel eens door een onervaren bewaker in winkelcentra weggestuurd als ik met mijn brompton in transport-stand binnen kom wandelen. Altijd grappig-hopeloze discussie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *