producttest chocola

Chocolade met herleidbare afkomst

producttest chocolaHet chocolademerk Swiss, inderdaad uit Zwitserland, brengt twee nieuwe smaken uit: Noir Orange, en Noir FinestMenthe. Los van het feit dat dit twee prima aanvullingen zijn op het assortiment bieden de tabletten ook een plezierig inkijkje in hoe eerlijk de chocolade eigenlijk is. Veel merken zetten een Fairtrade logo op de verpakking en laten het daarbij. Swiss gaat een stap verder en biedt inzicht in de ‘carbon footprint’ van de chocola. Ofwel, wie of wat is nou verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot rondom deze lekkernij?

producttest chocoladeSterker nog, ze claimen klimaatneutraal te produceren (mede dankzij een compensatie in milieuvriendelijke investeringen). Als we de Noir Orange 72% pakken van 100gr, zien we bijvoorbeeld dat de footprint 137g is, verdeeld over grondstof (35g), chocoladeproces (15g), verpakking (22g), transport (28g), distributie (24g) en consument (13g). Dat is een heldere uiteenzetting! De binnenzijde van de verpakking bevat nog meer wetenswaardigheden en tips om zelf een bijdrage te leveren aan een lagere uitstoot. Dan toch nog iets over de chocolade zelf. De smaakcombinaties an sich zijn niet nieuw natuurlijk, maar absoluut aan te raden, zeker met het hierboven beschrevene in het achterhoofd. De Noir Orange heeft 72% cacao en de Noir Finest Menthe krijgt zelfs 78% mee. Allebei bieden ze een smaakcombinatie van bitter en fris. Heerlijk voor bij een espresso na het eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *